Statut Teatru Narodowego
Załącznik
do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 5 grudnia 2012 r. (poz. 68)
TEATR NARODOWY
STATUT
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Teatr Narodowy, zwany dalej "Teatrem", jest państwową instytucją artystyczną o szczególnym znaczeniu dla polskiej kultury narodowej.
2. Teatr działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej "ustawą";
2) zarządzenia Nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 15 kwietnia 1998 r. w sprawie podziału państwowej instytucji kultury Teatru Narodowego na Teatr Wielki - Operę Narodową oraz Teatr Narodowy oraz nadania statutów utworzonym w wyniku podziału państwowym instytucjom kultury (Dz. Urz. MKiS Nr 6, poz. 17 oraz z 2005 r. Nr 3, poz. 28);
3) niniejszego statutu.
§ 2
1. Teatr wpisany jest pod numerem 48/98 do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zwanego dalej "Ministrem" i posiada osobowość prawną.
2. Organizatorem Teatru jest Minister.
§ 3
1. Siedzibą Teatru jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Teatr prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
ROZDZIAŁ 2
Zakres działalności
§ 4
1. Do zadań Teatru należy:
1) przygotowywanie i wystawianie dzieł dramatycznych z narodowego i światowego repertuaru;
2) realizacja różnorodnych form teatralnych oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć teatralnych;
3) promocja oraz upowszechnianie sztuki i kultury teatralnej.
§ 5
Teatr może realizować swoje zadania we współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, instytucjami edukacyjnymi naukowymi, organizacjami
pozarządowymi, mediami, firmami fonograficznymi, a także innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury, w tym:
1) zatrudniać twórców, wykonawców oraz innych specjalistów;
2) prowadzić działalność impresaryjną samodzielnie lub za pośrednictwem
wyspecjalizowanych agencji;
3) realizować transmisje, nagrania radiowe, telewizyjne, fonograficzne i video, filmy oraz inne formy zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku; wydawać kasety audio i video, płyty oraz inne nośniki obrazu i dźwięku;
4) współdziałać z instytucjami oświatowymi w celu zapewnienia sobie właściwie
przygotowanych kadr, a także organizować szkolenia, seminaria, plenery, kursy, warsztaty, wystawy lub w nich uczestniczyć;
5) prowadzić działalność wydawniczą zakresu swojej działalności, bibliotekarską oraz wystawienniczą.
§ 6
1. Działalność Teatru organizowana jest w oparciu o sezon artystyczny, na który ustala się plan repertuarowy.
ROZDZIAŁ 3
Zarządzanie i organizacja
§ 7
1. Teatrem kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister na czas określony od trzech do pięciu sezonów artystycznych, w trybie określonym ustawą.
2. Dyrektor kieruje Teatrem przy pomocy dwóch zastępców dyrektora.
3. Dyrektor powołuje i odwołuje zastępców po uzyskaniu opinii Ministra, a w przypadku zastępcy dyrektora do spraw artystycznych po uzyskaniu zgody Ministra.
§ 8
1. Dyrektor zarządza działalnością Teatru, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Teatru i jest za niego odpowiedzialny.
§ 9
1. Organizację wewnętrzną Teatru określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
ROZDZIAŁ 4
Rada Artystyczno-Programowa
§ 10
1. W Teatrze działa Rada Artystyczno-Programowa zwana dalej "Radą", jako ogan doradczy i opiniodawczy dyrektora.
2. Do zadań Rady należy opiniowanie:
1) planów rozwoju Teatru;
2) planów repertuarowych;
3) istotnych spraw związanych z działalnością Teatru.
§ 11
1. Członków Rady powołuje i odwołuje dyrektor.
§ 12
1. W skład Rady wchodzi pięć osób.
2. Radę powołuje się na okres równy sezonom artystycznym na które został zatrudniony dyrektor
3. Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady oraz kieruje jej pracami.
4. W razie nieobecności dyrektora, jego zadania wykonuje wskazany przez niego zastępca.
5. Dyrektor zwołuje posiedzenia Rady w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w sezonie artystycznym.
6. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek dyrektora lub co najmniej połowy składu Rady.
7. Dyrektor może odwołać członka Rady w przypadku niewykonywania przez niego obowiązków członka Rady.
8. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.
ROZDZIAŁ 5
Działalność dodatkowa
§ 13
1. Teatr może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Teatru.
2. Działalność określona w ust. l może być prowadzona w zakresie:
1) produkcji i konserwacji środków inscenizacji, wyposażenia i sprzętu technicznego;
2) wypożyczania, najmu, dzierżawy i innych form użytkowania posiadanego majątku;
3) reklamy oraz handlu z zakresu swojej działalności.
3. Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.
ROZDZIAŁ 6
Majątek i finanse
§ 14
1. Teatr prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2. Podstawą gospodarki finansowej Teatru jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Ministra.
§ 15
1. Źródłami finansowania Teatru są dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, przychody z prowadzonej działalności statutowej, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego przychody z najmu oraz z dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych lub prawnych oraz z innych źródeł.
2. Uzyskane przychody Teatr przeznacza na pokrycie kosztów działalności statutowej.
§ 16
1. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
§ 17
1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Teatru, w tym do składania oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych uprawniony jest dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Teatru określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury, prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
4. W przypadku przyznania dyrektorowi dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 31a ustawy lub innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, do dokonywania czynności prawnych uprawnieni są działający łącznie: zastępca dyrektora i główny księgowy.
ROZDZIAŁ 7
Postanowienia końcowe
§ 18
1. Połączenia, podziału lub likwidacji Teatru dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.